Εθνικες Εορτες


Εθνική εορτή και αργία σήμερα. Οι γειτονιές στο κέντρο μυρίζουν τηγανιτό μπακαλιάρο και παραδόξως φέτος κυματίζουν περισσότερες από το συνηθισμένο σημαίες στα μπαλκόνια. Δε θέλω να σταθώ ούτε στο δυνάμει πατριωτικό αίσθημα, ούτε στις εκφάνσεις αυτού με σημαίες και παρελάσεις. Δεν ξέρω αν συμφωνώ ή αν διαφωνώ με το ένα ή με το άλλο αλλά εν πάση περιπτώσει δε θεωρώ πως είναι και της αρμοδιότητας μου. Ακόμα θυμάμαι πάντως μικρό παιδί να με πηγαίνει ο μπαμπάς μου στο Σύνταγμα κρατώντας μια χάρτινη τότε – το πλαστικό δεν έχαιρε τέτοιας ευρείας κατανάλωσης ακόμα – σημαιούλα να δούμε την παρέλαση. Μετά, μου αγόραζε με 50 δραχμές, χαρτονόμισμα τότε, καλαμπόκι από τον καλαμποκά εκεί στην είσοδο του εθνικού κήπου και πηγαίναμε να ταΐσουμε τις πάπιες. Ναι, υπήρχαν ακόμα οι πάπιες τότε, και ο κήπος είχε και ζώα. Κακώς κι αυτό να μου πεις, αλλά τι ήξερα, παιδί ήμουν.

Εθνική εορτή και τότε, σε μια Αθήνα πολύ διαφορετική, μια Αθήνα των αρχών του ’90. Θυμάμαι μετά ο μπαμπάς με πήγαινε στο Πολεμικό Μουσείο στη Ριζάρη για να ανεβώ στα αεροπλάνα. Τότε επιτρεπόταν κι αυτό. Να μου πεις, είναι η ύπαρξη Πολεμικού Μουσείου δόκιμη? Ακόμα δε ξέρω να σου απαντήσω, θέλω να πω πως όχι, δεν είναι, αλλά βλέπεις οι αναμνήσεις δε μου το επιτρέπουν. Τι ήξερα τότε άλλωστε, παιδί ήμουν.

Κάθε 25η Μαρτίου ο γάτος μου κρύβεται κάτω από τα κρεβάτια, φοβάται τα αεροπλάνα που πετούν. Πριν καν περάσουν έτρεχε να κρυφτεί, λες και ήξερε πότε θα περάσουν, λες και λαμβάνει κάποιου είδους υπερηχητικά σήματα ως προειδοποίηση. Φέτος δεν κρύφτηκε, δεν πέρασαν αεροπλάνα. Περικοπές λόγω οικονομικής δυσπραγίας. Καλό κι αυτό, άσκοπες δαπάνες να σηκώνεις τόσα αεροπλάνα για απλή επίδειξη. Αλλά εμένα παιδί μ’ άρεσε να τα κοιτώ να ίπτανται πάνω από την Πανεπιστημίου, δεν είχα ξαναδεί βλέπεις και μου προκαλούσαν δέος και λαχτάρα συνάμα. Τη λαχτάρα μέχρι σήμερα δεν μπορώ να την εξηγήσω μα ακόμα θυμάμαι το καρδιοχτύπι των παιδικών μου χρόνων κάθε φορά που τ’ αεροπλάνα περνούσαν.

Σήμερα η μαμά τηγάνισε μπακαλιάρο με τη συνταγή της γιαγιάς, Σμυρνιά εκείνη βλέπεις, που να την πιάσεις στο φαί. Στο ράδιο έπαιζε δεύτερο πρόγραμμα και στα πιάτα αχνιστός ο ξαρμυρισμένος από εχθές μπακαλιάρος με το χρυσίζουν κουρκούτι μπύρας γύρω του. Το ‘χει η παράδοση σήμερα, εθνική και θρησκευτική εορτή μαζί. Ψάχνω έντονα μέσα μου από το πρωί να βρω εκείνο το δεκαεξάχρονο παιδί που κάποια χρόνια πριν θα βροντοφώναζε πόσο κιτς είναι οι σημαίες στα μπαλκόνια και ο μπακαλιάρος στα πιάτα, πόσο άσκοπη είναι η διατήρηση ενός Πολεμικού Μουσείου στο κέντρο της Αθήνας για τον Έλληνα φορολογούμενο, τι φασιστικό κατάλοιπο αποτελούν οι παρελάσεις και οποία εμπορευματοποίηση οι πλαστικές σημαιούλες που τις συνοδεύουν. Α, και πόσα αναλώνονται σε επιδείξεις ισχύος με εξοπλισμούς και αεροπλάνα να ίπτανται πάνω από την Πανεπιστημίου, αν και αυτά τελικά δε σηκώθηκαν σήμερα. Ψάχνω μέσα μου αυτόν τον μηδενισμό και την απολυτότητα της εφηβείας, που βλέπω να υφίσταται παρατεταμένη σε πολλούς γύρω μου, μα δεν τα βρίσκω. Όχι, δεν άλλαξα ούτε αντιλήψεις ούτε φρονήματα (πολύ). Είναι περίεργο πράγμα η πατρίδα όμως όταν ζεις μακριά της, γίνεται μέρα με τη μέρα όλο και πιο γενναιόδωρη. Είναι και περίεργο πράγμα αυτός ο συναισθηματικός δεσμός που δημιουργείται χωρίς να το καταλάβεις και πολύ περισσότερο χωρίς να το επιδιώξεις. Πάντοτε θεωρούσα τον εαυτό μου πολίτη του κόσμου, έχοντας ζήσει άλλωστε πολύ καιρό μακριά από την Ελλάδα. Δεν ξέρω όμως ,τελικά όσο μεγαλώνεις νιώθεις πως όπου κι αν πας, όσο κι αν μείνεις, πάντα ξένος θα είσαι. Κι όσο ξένο κι αν σε κάνει να νιώθεις συχνά η Ελλάδα, εν τέλει πάντοτε θα αποτελεί το μόνο ουσιαστικό σημείο αναφοράς σου, κι ας κλαις κρυφά σ’ αραχνιασμένα μνήματα.

One thought on “Εθνικες Εορτες

  1. Έγραψες πάλι λατρεία, μεγάλες αλήθειες που όσο είσαι στην Ελλάδα δε τις συνειδητοποιείς! Με συγκίνησες.

    “Κι όσο ξένο κι αν σε κάνει να νιώθεις συχνά η Ελλάδα, εν τέλει πάντοτε θα αποτελεί το μόνο ουσιαστικό σημείο αναφορά σου, κι ας κλαις κρυφά σ’ αραχνιασμένα μνήματα.” Enough said!

Leave a Reply

